We kennen het allemaal. Je wordt super maar dan ook super goed geholpen door een verkoper in de winkel, je krijgt zijn volledige tijd, een bakje koffie en staaltjes mee.. Voor je het weet, voel je je verplicht om iets terug te doen. Niet omdat het moet, maar omdat jou gevoel dat zegt. Dat is precies waar het principe van wederkerigheid om draait. In deze blog vertellen we je hoe wederkerigheid werkt, waarom het zo krachtig is binnen verkoop en hoe je dit principe toepast zonder dat het nep of manipulatief aanvoelt.
Wederkerigheid betekent dat mensen een neiging hebben om iets terug te doen als ze iets ontvangen. Geef jij iets waardevols zoals je tijd, dan wil de ander (bewust of onbewust) iets teruggeven. In verkoop betekent dit dat een oprechte onvoorwaardelijk verkoopgesprek vaak leidt tot meer betrokkenheid of zelfs een aankoop.
Het draait hier niet om trucjes, maar om het opbouwen van een goede relatie met de klant.
In commerciële zin zie je dit bijvoorbeeld bij:
1. Geef eerst, vraag later
Begin niet gelijk te verkopen. Begin met waarde bieden. Denk aan staaltjes, een kleine attentie, een eerlijk advies of jou tijd. Laat zien dat je waarde levert zónder direct iets terug te verwachten.
2. Houd het klein maar waardevol
Je hoeft geen dure cadeaus weg te geven. Een slimme tip, een stukje tijd, of een snelle analyse van de situatie van je klant is vaak al genoeg. Zolang het relevant en bruikbaar is, werkt het.
Let op: wederkerigheid is geen manipulatie
Het verschil zit ‘m in de intentie. Geef je iets puur om iets terug te krijgen? Dan voelt het als een verkooptruc. Geef je iets om echt te helpen en te adviseren? Dan werkt het. Klanten voelen dat verschil aan.
Wederkerigheid is geen marketingtruc, maar een gevoel dat je kunt creëren. Door oprechte waarde te leveren zonder direct iets terug te verwachten, geef je klanten het gevoel gezien en geholpen te worden. En dat zorgt er dan weer voor dat ze graag iets terugdoen: vertrouwen, kopen, of anderen over jou vertellen.
Ontvang de laatste vacatures, woontrends & verkooptips in je inbox.