Alle blogs
August 27, 2025

Verkopen als team - Meer omzet door samenwerken

Verkopen als team: meer omzet doordat we samenwerken

Verkopen wordt vaak gezien als iets dat je in je eentje doet. Jij staat met de klant te praten en moet het verschil maken in één gesprek. Toch is het vaak zo dat als je een goed samenwerkend verkoopteam hebt, je team in staat is om nog meer omzet te genereren dan wanneer er geen of weinig samenwerking tussen de verkoper is. Het delen van kennis en gezamelijke targets hebben zorgen er vaak voor dat de resultaten omhoog schieten. In deze blog laten we je zien waarom teamwork leidt tot extra verkoop en welke strategieen hier een rol in spelen.

Waarom je als team meer bereikt dan in je eentje

Een ervaren verkoper kan veel, Een echte verkoper zal veel kunnen maar kent ook zijn zwakke punten. Bijna elke verkoper heeft blind spots: een doelgroep waar je minder lekker verkoopt dan normaal en waar je weinig binding mee hebt. Als je een samenwerkend team hebt vullen collega's deze behoeftes op. Gebruik mensen in hun kracht. De ene is supergoed in het openen en ijsbreken terwijl de ander een goede closer is. Door ieder in zijn kwaliteit te zetten, onstaat er een goed geoliede verkoopmachine. Door elkaars sterke punten te benutten, ontstaat er een krachtiger geheel.

Waarom een team bespreking belangrijk is

Een verkoopteam die niet dagelijks besprekingen heeft is eigenlijk geen team maar een verzameling van losse verkopers. Juist de momenten waarop kennis over het vakgebied gedeeld wordt, maken het verschil. Denk aan dagelijkse of wekelijkse besprekingen waarin iedereen vertelt wat er speelt bij klanten, welke vragen vaak gesteld worden, welke trends er zijn of welke bezwaren lastig te weerleggen zijn.

Door dit dagelijks of wekelijks met je team te bespreken wordt iedereen beter. Het handigheidje waar die ene collega vandaag op is gekomen kan de volgende dag door het gehele team worden toegepast. Dat zorgt voor een snellere leercurve en zorgt ervoor dat niet iedere verkoper telkens het wiel opnieuw moet uitvinden.

Gezamenlijke doelen geven richting

Een van de grootste successen kunnen behaald worden door het stellen van gezamenlijke doelen.

Natuurlijk is een beetje concurrentie gezond, maar het mag het gezamelijke resultaat niet in de weg staan.

Door als team gezamelijke doelen te stellen, zoals een omzetdoel iedere maand, of het binnenhalen van een x aantal nieuwe klanten werk je naar een concreet meetbaar punt toe.  Dit geeft een team gevoel en motiveert om elkaar bij de verkoop en andere uitdagingen te helpen. Als iemand zijn doel niet haalt springt iemand vanzelf bij omdat iedereen het doel wilt behalen.

Van samenwerking naar meer resultaat

De voordelen van samenwerken zijn uiteindelijk ook te zien in de cijfers.  Het Team op de vloer is beter voorbereid op bezwaren doordat ervaringen met elkaar gedeeld worden. Het resultaat? Meer tevreden klanten, hogere omzetten, betere werksfeer en een verkoopteam die meer doet dan alleen verkopen!

Conclusie

Een verkoopteam die écht samenwerkt, die met elkaar in gesprek gaat en gezamelijke doelen hanteert, is een verkoopteam die beter scoort. Hogere cijfers in omzet en tevredenheid.