Denk in waarde toevoegen, niet in duurdere producten verkopen. Veel verkopers krijgen het benauwd bij de gedachte aan upselling. Het klinkt al snel opdringerig: Je wilt iemand overhalen om meer uit te geven dan hij van plan was. Maar echte upselling draait niet om doordrukken en pushen. Het draait om waarde toevoegen. En als je dat goed doet, voelt het voor de klant juist als een extra dienst – niet als een verkooptruc.
Upselling is het moment waarop je een klant helpt bij het upgraden van een product of dienst met meer waarde. Denk aan een duurder model met betere eigenschappen of een aanvullende service zoals een anti vlek laag op een bank.. Het doel? Niet per se om meer te verkopen, maar om de klant meerwaarde te bieden en dus beter te helpen.
Van 'duurder' naar 'beter passend'
De grootste valkuil bij upselling is dat het voelt alsof je iets duurders wilt verkopen. Klanten merken dat. En het gevolg? Verliezen van vertrouwen. Zie upselling niet als het aansmeren van een duurdere optie, maar als een manier om de klant écht beter te helpen. Jij weet tenslotte wat de klant écht wilt en op die behoefte inspelen is je werk en wordt door de klant gewaardeerd.
1. Doorvragen voor je iets adviseert
Stel vragen voordat je een ander en duurder model aanbiedt. Wat zijn de wensen, hoe wordt het product gebruikt, wat is voor de klant het belangrijkste? Hoe beter je de wens van de klant weet, hoe makkelijker je iets kunt voorstellen dat echt waarde toevoegt.
2. Toon opties in plaats van sturen
Mensen houden van keuzes. In plaats van direct jou mening en advies te geven over een product, kan je zeggen: “Er zijn twee opties: deze doet precies wat je nodig en gevraagd hebt, maar deze heeft net dat stukje extra comfort’’ Zo voelt het niet als pushen, maar als adviseren.
3. Gebruik taal van de klant, niet van de verkoper
Breng je zelf op hetzelfde niveau van de klant. Vermijd termen als luxete model of exclusief. Die klinken voor de klant vaak te commercieel. Je kunt beter de meerwaarde van het product uitleggen: "Deze heeft extra ondersteuning bij de rug, dat helpt als je snel rugklachten hebt." Het maakt het persoonlijk en geloofwaardig.
Upselling = klanten helpen vooruitkijken
Goede upselling is niets meer dan goed advies geven. Je laat een klant nadenken over de lange termijn in gebruik, comfort, onderhoud of veiligheid. Vaak zijn klanten daar zelf nog niet mee bezig. Door ze daar van op de hoogte te stellen, voeg je waarde toe. En als dat leidt tot een hogere aankoop? Dan is dat een logisch gevolg – geen pushende verkoop.
Upselling werkt als je denkt in oplossingen voor het probleem in plaats van bedragen. Als je de klant en zijn wens centraal zet, voelt het niet als verkopen, maar als helpen. En dat is precies wat klanten waarderen, onthouden én doorvertellen.
Ontvang de laatste vacatures, woontrends & verkooptips in je inbox.