Alle blogs
June 24, 2025

Hoe herken je een échte koopsignaal van een klant?

Hoe herken je een koopsignaal? En wat is het?

Elke verkoper kent het , je zit in een verkoopgesprek, de klant stelt vragen, knikt mee, en lijkt geïnteresseerd. Maar doet hij dat uit interesse of is hij gewoon beleefd? Elke verkoper kent dit moment : is dit het juiste moment om de order te sluiten?Het herkennen van koopsignalen is enorm belangrijk. Wie ze herkent en er goed op inspeelt, haalt meer orders binnen en dat zonder opdringerig te zijn. In deze blog ontdek je hoe je échte koopsignalen herkent, zowel verbaal als non-verbaal, en hoe je daar slim mee omgaan en op inspeelt.

Wat zijn koopsignalen?

Koopsignalen zijn geluiden of gedragsveranderingen die aangeven dat de klant klaar is om tot aankoop over te gaan, of in ieder geval openstaat voor de volgende stap. Ze zijn subtiel, maar vaak duidelijk voor wie scherp is.

Verbaal: wat zegt de klant?

Let goed op vragen waar een actie aan vast hangt. Hier een aantal voorbeelden:

  • “Wat is de levertijd?”
  • “Kan ik ook in termijnen betalen?”
  • “Wat is de volgende stap als we met jullie doorgaan?”

Dergelijke vragen laten zien dat de klant al bezig is om zich klaar te maken om te kopen. Ze denken praktisch en dus al vooruit, ze willen details weten die pas relevant zijn na een besluit. Dit zijn dus échte koopsignalen.

Non-verbaal: wat doet de klant?

Net zo belangrijk als wat de klant zegt, is wat de klant doet. Let hier op de lichaamstaal:

  • Actief meeluisteren of zelf meeschrijven tijdens jouw uitleg
  • Verandering in houding of rechtop gaan zitten zodra je over de oplossing praat
  • Lang oogcontact houden en knikken tijdens het benoemen van een oplossing
  • Ontspanning nadat je een bezwaar hebt weerlegd
  • De klant is vrolijk

Ook stiltes kunnen veelzeggend zijn. Bijvoorbeeld als de klant even nadenkt na je prijsvoorstel – dát is vaak géén afwijzing, maar een teken dat hij het serieus overweegt.

Een kritische klant is een serieuze klant.

Koopsingalen herkennen op de vloer.

Stel: je bent in gesprek met een klant over een laptop. Tijdens het gesprek zegt hij:

“Mijn collega’s vinden nieuwe laptops vaak lastig. Kunnen jullie ook een korte training geven voor ik hem gebruik?”

Dit lijkt een normale vraag, maar het is een echt koopsignaal, de klant denkt al na over hoe hij het product gaat gebruiken?  Wat kun je vervolgens doen?  Je speelt hierop in met:

Goede vraag. We bieden standaard een online training van 2 uur. Zal ik dit direct noteren op de order?  

Hiermee bevestig je wat hij vroeg en bied je een logische volgende stap zonder te veel druk er op te zetten.

⏳ Wat doe je als je een koopsignaal herkent?

  1. Check je gevoel: Herhaal de vraag of opmerking
  2. Bevestig wat het voor de klant waard is: Leg nog één keer kort de oplossing of het voordeel voor de klant uit.
  3. Maak het makkelijk: Stel een duidelijke vervolgstap voor. Bijvoorbeeld:
    • “Zal ik een offerte sturen?”
    • ‘’Strik eromheen?’’

Samenvatting: De signalen

Verbaal:

  • Praktische vragen over levering en prijs
  • Vragen over andere klanten en hun ervaringen

Non-verbaal:

  • Actieve houding, recht op gaan zitten
  • Oogcontact, knikken en glimlachen
  • Stiltes na concrete informatie ( Klant denkt hier serieus over na )
  • Kritisch zijn  ( Een kritische klant is een serieuze klant )