Niemand is hetzelfde, elke klant is anders. De ene klant wilt voornamelijk feiten, de andere richt zeer meer op gevoel en zoekt bevestiging. Sommige klanten hebben zichzelf volledig ingelezen en andere klanten komen blanco in de winkel. Het helpt je als verkoper enorm als je de klant snel kunt herkennen, niet om mensen in hokjes te stoppen, maar om je aanpak slim af te kunnen stemmen.
In deze blog identificeren wij de 4 meest voorkomende klanttypes, hoe je dit kunt herkennen én hoe je ze het beste kunt benaderen.
Deze klant weet waar hij voor komt, hij wilt duidelijke informatie. De klant stelt gerichte vragen, hij vergelijkt prijzen en materialen vraagt om technische details. Vaak heeft deze klant al onderzoek gedaan voor hij in de winkel is.
Zo herken je 'm
Zo pak je het aan
Deze klant wil vooral een goed gevoel bij het product én bij jou. Hij zoekt bevestiging, wil zich gehoord voelen en hecht waarde aan je toon, uitstraling en sfeer in de winkel.
Zo herken je 'm:
Zo pak je het aan
Deze klant wil wél kopen, maar weet niet goed wat. Hij kijktveel rond, blijft hangen, en stelt vragen die hem eigenlijk niet veel verderhelpen. Hij is bang de verkeerde keuze te maken.
Zo herken je 'm
Zo pak je het aan:
Deze klant heeft reviews gelezen, forums bezocht en kent hetassortiment soms beter dan jij. Hij wil bevestiging van zijn eigen mening, entest graag jouw kennis.
Zo herken je 'm:
Zo pak je het aan:
Ontvang de laatste vacatures, woontrends & verkooptips in je inbox.