Een succesvolle verkoper kan meer dan producten aanprijzen. Het draait ook om klanten begrijpen, vertrouwen opbouwen en ervoor zorgen dat de klant met een tevreden gevoel naar huis gaat. Het maakt niet uit of je verkoper bent in een modewinkel, keukenzaak of in een meubelshowroom, de kernvaardigheden zijn grotendeels hetzelfde. In dit blog zetten we de 5 belangrijkste vaardigheden die een succesvolle verkoper moet beheersen op een rij.
Het verkoopproces begint met luisteren. Een klant wil niet heel veel informatie over jouw product over zich heen krijgen, een klant wil gehoord worden. Daarom is het zo belangrijk om de juiste vragen te stellen en vooral te luisteren naar de antwoorden van de klant. Met welke reden loopt de klant de showroom of winkel in? Wat heeft de klant nodig, wat zijn de twijfels of zorgen, wat zijn de wensen en eisen?
Juist door te luisteren, in plaats van vertellen, kom je erachter wat jouw klant nodig heeft. Met die informatie kun je de klant goed adviseren en het gevoel geven gehoord te worden. Bijvoorbeeld: Een klant komt voor een loungeset maar vertelt dat hij veel last van zijn rug heeft. Jij gaat niet de lage en diepe zit aanraden maar adviseert een hogere wat actievere zit, na het relaxen kan de klant zo ook weer goed opstaan. Door goed te luisteren en de klant het gevoel te geven dat ze gehoord worden, vergroot je de kans op een verkoop.
De klant weet meteen of jij weet waar je over praat. Het is heel belangrijk om goede kennis te hebben van het product dat je verkoopt. En dan gaat het niet alleen om de basis, juist de details maken het verschil. De klant heeft zich vaak al ingelezen en weet veel, jij moet meer weten. Denk bijvoorbeeld aan verschillen tussen materialen, voor- of nadelen in gebruik, de nieuwste technologieën.
Een goede verkoper is altijd op de hoogte van het aanbod en de huidige trends. Een goede verkoper is daarom ook nieuwsgierig en leergierig. Regelmatig worden er trainingen aangeboden vanuit de werkgever, maar je kunt ook zelf veel leren door handleidingen te lezen, vragen te stellen aan je collega’s of het product zelf uit te proberen. Hoe meer jij weet van een product, hoe meer vertrouwen een klant heeft dat ze goed zitten bij jou.
Overtuigen draait om meer dan enthousiast vertellen. Je moet de twijfels van de klant kunnen wegnemen, oplossingen kunnen bieden. Vaak komt een klant met vragen of twijfels tussen verschillende opties. Een goede en succesvolle verkoper kan duidelijk uitleggen waarom de klant in zijn situatie moet kiezen voor een bepaald product.
Eerlijkheid duurt het langst. Merk je dat een product niet aansluit bij de wensen? Wees dan eerlijk. Eerlijk advies wordt gewaardeerd en zorgt ervoor dat de klant sneller terugkomt. Overtuigingskracht is zowel argumenten geven, eerlijk zijn en vertrouwen winnen.
Je krijgt niet altijd meteen een ‘ja’. Soms is er kritiek, twijfels en soms zelfs een duidelijke ‘nee’. Een goede verkoper laat zich niet uit het veld slaan. Deze weerstand is een kans om meer te weten te komen.
Een goede vraag is nu bijvoorbeeld: “Mag ik u vragen wat u tegenhoudt?’’ Meestal blijkt dat de prijs tegenvalt, de kwaliteit of is de levertijd te lang. Wanneer je nu je rust bewaard en naar een oplossing zoekt, bewijs je opnieuw dat jij meedenkt en luistert. Je moet kunnen schakelen tussen verschillende soorten klanten: de klant die snel beslist, en de klant die alle tijd neemt voor er een beslissing genomen wordt.
De verkoop stopt niet na de aankoop. Topverkopers bouwen aan een relatie met de klant die verder gaat dan een order. Zeker in bijvoorbeeld de meubel- of keuken branche, waar het gaat om grote aankopen, is de nazorg belangrijk. Dat kan met een simpel telefoontje of mailtje om te checken of alles voor de klant naar wens is.
Maar ook in de branches waar de aankopen minder groot zijn, zoals mode of sport, wordt het gewaardeerd als de klant onthouden wordt en er persoonlijk contact is. Wanneer de klant zich welkom voelt, is de kans groot dat deze terugkomt en anderen vertelt over zijn ervaring. Relatiebeheer zorgt voor terugkerende klanten en goede mond-op-mond reclame.
De rol van verkoper is veelzijdig, je komt verschillende uitdagingen tegen. De beste verkopers die de beste resultaten halen onderscheiden zich niet door wat ze verkopen maar door hoe ze dat doen. Door te luisteren naar de klant, tijd te investeren in productkennis, overtuigend te communiceren, op de juiste manier omgaan met weerstand en een relatie, verbinding te bouwen met de klant, maak jij het verschil.
Als je bovenstaande vaardigheden ontwikkelt, traint en onderhoud, leg je een basis voor een lange en succesvolle carrière in de verkoop.
Ontvang de laatste vacatures, woontrends & verkooptips in je inbox.