De 10 meest gestelde vragen tijdens een sollicitatie als verkoper

De 10 meest gestelde vragen tijdens een sollicitatie als verkoper

Mega spannend, een sollicitatiegesprek. En misschien nog wel extra spannend in de verkoopwereld. Behalve dat werkgevers het belangrijk vinden dat je een product kunt verkopen gaat het ook om de juiste houding, energie en betrouwbaarheid. Je kunt tijdens zo’n gesprek vaak terugkerende vragen verwachten. Maak een goede indruk door je hier goed op voor te bereiden, laat zien dat jij dé kandidaat bent die zij zoeken. 

We gaan in deze blog de 10 meest gestelde vragen tijdens een sollicitatie als verkoper bespreken. Hierbij ook tips hoe jij jouw antwoord krachtig kunt laten overkomen. 

Kun je iets over jezelf vertellen?

Het lijkt een simpele vraag, maar jouw antwoord laat zien hoe jij jezelf presenteert. Het is belangrijk dat je antwoord kort, maar krachtig is. Start met het benoemen van je ervaring in de verkoop, noem je sterke eigenschappen zoals doelgericht en enthousiast. Sluit af met waarom juist deze functie jouw interesse heeft. 

Waarom wil je in de verkoop werken?

Een werkgever wil weten wat het is dat jou motiveert. Vertel over het plezier dat je hebt in het contact met klanten, het behalen van doelen en de kick die jij krijgt van het binnenhalen van een order. Belangrijk, praat niet alleen over geld. Beter is om te benoemen dat het adviseren van klanten en opbouwen van relaties met klanten jou voldoening geeft. 

Wat zijn jouw grootste sterke punten als verkoper?

Benoem bijvoorbeeld eigenschappen als overtuigingskracht, vermogen om snel vertrouwen te winnen of luisteren naar de klant. Noem hierbij altijd een voorbeeld. Een voorbeeld kan zijn; ‘Bij mijn vorige werkgever hielp ik een klant die zijn twijfels nog had, door goed te luisteren en alternatieven aan te bieden vertrok de klant tevreden en met een aankoop.’’

Wat zijn jouw zwakke punten?

Lastige vraag. Je kunt er hier voor kiezen om een punt te noemen waar je al actief aan werkt. ‘’ Ik wil soms te veel vertellen en uitleggen aan de klant, ik heb geleerd om sneller in te spelen op de signalen die ik krijg." Een mooie kans om te laten zien dan je zelfkennis hebt, reflectief bent en aan jezelf werkt. 

Hoe ga je om met een klant die twijfelt of nee zegt?

Hiermee testen werkgevers jouw doorzettingsvermogen en tact. Een sterk antwoord benadrukt dat je niet direct opgeeft, maar door middel van vragen achterhaalt wat de twijfels zijn. Soms is het een kwestie van meer informatie geven of een ander product aanbieden. Het belangrijkste: klantvriendelijk blijven, ook bij een ‘nee’.

Deze vraag bestaat om jou op doorzettingsvermogen en tact te testen. Het antwoord dat de werkgever graag hoort bevat dat jij benadrukt dat je niet direct opgeeft, maar door het stellen van vragen achterhaalt waar de twijfels vandaan komen. Het is vaak een kwestie van meer vertellen over het product of een alternatief aanbieden. Heel belangrijk: vriendelijk blijven naar de klant, ook bij een ‘’Nee”. 

Hoe zorg je ervoor dat je je verkoopdoelen haalt?

Laat zien dat je gestructureerd werkt. Denk aan actief klantcontact, het stellen van prioriteiten en het benutten van kansen. Noem ook hoe je jezelf motiveert: “Ik werk graag met concrete doelen en houd mijn voortgang bij, zodat ik precies weet waar ik sta.”

Hier laat jij zien dat jij structuur hebt in je werk en werkplek. Benoem actief klantcontact, prioriteiten stellen en kansen benutten. Vertel ook hoe je gemotiveerd blijft: “ Ik maak concrete doelen en houd nauwkeurig mijn voortgang bij. Zo weet ik precies waar ik sta.’’

Kun je een voorbeeld geven van een succesvolle verkoop die je hebt gedaan?

De werkgever hoort hier graag jouw vaardigheden. Beschrijf kort een situatie, wat de uitdaging was en hoe jij toch het contact in een verkoop hebt kunnen omzetten. De STAR-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat) helpt jou om een doelgericht, kort en bondig antwoord te geven. 

Hoe ga je om met stress of druk?

Binnen de verkoop is resultaat heel belangrijk. Geef hier aan dat je goed presteert onder druk, bijvoorbeeld door een planning te maken of prioriteiten te stellen. Met een concreet voorbeeld geef je jouw antwoord extra kracht. ‘’Tijdens de drukste periode van het jaar wist ik mijn targets te halen door goed met mijn collega’s samen te werken.”

Waarom moeten wij jou aannemen?

Nu mag jij jezelf gaan verkopen. Herhaal de kwaliteiten die jou onderscheiden, je enthousiasme, commerciële gedrevenheid, je vermogen om vertrouwen te winnen. Eindig met een zin die benadrukt waarom jij de juiste keuze bent, bijvoorbeeld ‘’ Ik weet hoe ik het vertrouwen van de klant win en die order kan schrijven. ‘’

Heb je zelf nog vragen voor ons?

Het is bijna zeker dat je deze vraag krijgt. Stel altijd een vraag en laat daarmee zien dat je geïnteresseerd bent. Je kunt bijvoorbeeld denken aan vragen zoals: “Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?’’ ‘’Zijn er mogelijkheden om door te groeien in de functie?’’

Tot slot

Behalve jouw antwoorden is ook de manier waarop je die antwoorden brengt heel belangrijk tijdens je sollicitatiegesprek als verkoper. Maak oogcontact, heb een open houding en laat je enthousiasme zien. Dit maakt net zoveel indruk als wat je inhoudelijk vertelt. Gebruik deze vragen bij de voorbereiding op jouw sollicitatiegesprek, grote kans dat jij die nieuwe baan binnen sleept!