Alle blogs
May 28, 2025

5 Psychologische verkoop tips die wél werken

Verkopen is geen truc, het is een mix van motivatie, inzicht, timing en psychologie. Als je begrijpt hoe mensen denken en beslissen kun je daar slim op inspelen, zonder opdringerig over te komen.

Verkopen is geen truc, het is een mix van motivatie, inzicht, timing en psychologie. Als je begrijpt hoe mensen denken en beslissen kun je daar slim op inspelen, zonder opdringerig over te komen.

Hieronder 3 verkooptips die jou verkooptechniek naar een hoger niveau tillen!

1. Schaarste verkoopt sneller

Mensen hechten meer waarde aan iets dat bijna op is. Denk aan de bekende zin, dit is een van de laatste modellen. Deze zin zorgt voorurgentie bij de klant. Ze willen deze kans niet mislopen. Let op; ben altijd eerlijk en vertel dit alleen als het ook echt zo is.

2. Wederkerigheid : Geef iets kleins en krijg wat groots.

Als je mensen iets geeft willen ze vaak iets terug doen, dit hoeft niet in de vorm van een cadeau. Je kunt dit het beste bereiken door het geven van jou tijd en om oprecht en eerlijk advies te geven. Je kent het gevoel zelf al; heeft een verkoper enorm veel moeite gedaan om jou als klant tebedienen, dan voelt het niet fijn om helemaal niets te kopen.

3. Sociale bewijskracht: Niemand wilt de enige zijn

Als klanten merken dat een product in de smaak valt bijmeerdere mensen, raken ze sneller overtuigd.

Je kunt bij een bewezen productserie aangeven dat dit modelerg goed verkoopt en dat vrijwel alle klanten een goede ervaring er aan overhebben gehouden. Dit versterkt de zekerheid van de klant over het product.

4. Vertrouw de expert

Wanneer jij een expert bent geworden over jou product zal je merk en dat klanten het liefste door jou geholpen willen worden. Klanten zijn eerder bereid om te kopen bij een persoon met veel kennis over het product.Zorg er dus voor dat je de collectie en de materiaal eigenschappen door en door kent en dat je die kennis op een enthousiaste manier vertaald aan de klant.

5. Bevestiging van wens

Mensen zijn onzeker als ze ergens tussen moeten kiezen. Je kunt ze daar gerust bij helpen. Als de klant in het begin vertelde dat comfort het belangrijkste is in de stoel kun je die wens na een tijdje bevestigen.’’Dit model lijkt me beter bij u passen want u vind comfort het allerbelangrijkste ‘’